söndag 15 juni 2008

Sugar and Spice

Jag tänkte förklara varför min blogg heter Sugar and Spice. När jag var 19 år arbetade jag ett par månader i London som au pair i en familj med två små flickor. En dag frågade den äldsta flickan, som var 5-6 år: What are little boys made of?
Jag missförstod och trodde att det var en blommor och bin-fråga, att hon undrade hur små pojkar blir till. Det hade jag ingen lust att förklara för henne, men innan jag kom på ett bra svar så fortsatte hon:

What are little boys made of?
Snips and snails, and puppy-dogs' tails
That's what little boys are made of.

Frågan var en del av en engelsk barnkammarramsa, och hon fortsatte med den andra versen:

What are little girls made of?
Sugar and spice, and all things nice,
That's what little girls are made of.

Ramsan har dykt upp i mitt huvud allt som oftast genom åren, och särskilt raden "Sugar and spice, and all things nice". Den här bloggen handlar mest om trevligheter, sånt som är socker och kryddor i tillvaron. Så därför döpte jag bloggen efter barnkammarramsan.

Inga kommentarer:

Äntligen mässa

Jag är väl för rolig. På sistone har jag alltmer funderat på att starta en handarbetsblogg. "Jag skulle kunna återanvända min gamla täv...